Sista helgen innan kursstart

Nu är det sista helgen innan min egenhändigt författade introduktionskurs i patenträtt tar sin början. Jag är rätt nervös och sitter och filar på inlägg jag egentligen inte kommer publicera förrän om ett ganska långt tag. Framför allt är jag orolig för att min framställning av patentsystemet ska vara lite för djuplodande och lite för tråkig, eller att den information jag tar med inte alls är den mina eventuella kursdeltagare kommer vilja ha.

Därför tänkte jag skriva av lite av mina inledande tankar så här tre dagar innan D-dagen:

Första delen av kursen kommer handla om patentsystemet som det ser ut idag. Jag har försökt vara någorlunda objektiv i min framställning, och tycker ändå att jag lyckas ungefär lika bra som de författare vars böcker om patenträtt jag läst. Olyckligtvis lider all litteratur om patent i högre eller mindre utsträckning av partiskhet. Den bekvämliga, arbetsminimerande praxis som utarbetats hos EPO senaste 20 åren beskrivs till exempel som ”behändig”, trots att den i praktiken inneburit att det patenterbara området ökat så expansivt att det alldeles uppenbarligen står i konflikt med explicit lagtext. Ett undantag i patentets omfattning som ska stimulera forskning har fått en svensk tolkning så snäv att den troligtvis hindrar undantagets mening, men tolkningen beskrivs ändå som motiverad för att licensavtalen verkar fungera.

Kort sagt, min framställning kommer förmodligen stundtals innehålla subjektiva analyser, men jag tror ändå inte att jag i någon nämnvärd utsträckning där skiljer mig från andra författare av patentrelaterade skrifter.

Jag vet heller inte riktigt vad jag förväntar mig av kursen. Jag vet inte vad människor som läser den kommer vilja få ut av den. För närvarande känns det som att jag har ett stort trassel av information som jag försöker på ned i en någorlunda logisk ordning, och utan att föregå mig själv med att referera till saker jag ännu inte tagit upp. Schemat är allt annat än spikat, även om jag tror att jag har täckning för åtminstone de kommande 14 dagarna.

Den andra halvan av kursen ska ägnas främst åt teknologiöverföringsfrågor. Min tanke har varit att kursen ska vara en upptakt till Köpenhamnsmötet i december, som ju handlar om klimatfrågor. Där spelar teknologiöverföring en avgörande roll för att u-länder ska kunna hantera klimatfrågan på ett sätt både de själva och ”vi” i västvärlden kan vara nöjda med. Teknologi- och kunskapsöverföring spelar dock också en roll i många andra frågor, t ex folkhälsan, ekonomisk utveckling och u-ländernas statliga utveckling.

Om man har någon särskild fråga man vill att jag ska ta upp kan man lämna den som kommentar till det här inlägget. Annars börjar kursen på måndag och då är man välkommen hit för att läsa om vilken lagstiftning som reglerar patent på lokal, regional och global nivå.

Ett svar to “Sista helgen innan kursstart”

  1. Jimmy Says:

    Väntar med spänning!

Kommentera

